LCHF

Du kan äta:

 

  • Mjölkprodukter. Exempelvis mjölk, fil, creme fraiche, yoghurt, keso och grädde. Ost går alldeles utmärkt att äta. Välj så feta produkter som möjligt och håll koll på så de inte är sockrade.
  • Smör. Det skall vara riktigt smör och inget margarin! Margarin är kemiskt framställt.
  • Ägg. Ägg har lågt innehåll av kolhydrater men innehåller desto mer fett och protein. Alla former går bra, kokt som stekt.
  • Fisk. Försök att äta så fet fisk som möjligt. Här finns rikligt med protein och nyttigt fett som exempelvis omega-3.
  • Skaldjur. Gott och nyttigt!
  • Kött. Alla typer av kött går bra; fläsk, lamm, nöt osv.
  • Charkprodukter. Hålla bara koll på så de inte innehåller allt för mycket kolhydrater.
  • Fågel. Kyckling och kalkon passar bra i en LCHF kost.
  • Linfrö.
  • Kål. Här finns mycket att välja på; vitkål, brunkål, grönkål, brysselkål osv. Bra som ersättning till potatis.
  • Grönsaker som växer ovan jord. Exempelvis sparris, broccoli, squash och spenat.
  • Alla sorter av grönsallad går bra.
  • Lök och tomat. Innehåller något mer kolhydrater men fungerar bra.
  • Såser. Gör så feta och goda såser som möjligt. Såsen är oftast den som ger LCHF kosten det lilla extra i smakväg. Håll lite koll på andelen kolhydrater då du köper färdiga såser.
 

Var lite försiktig med:

 

  • Bönor och linser. Innehåller en viss del kolhydrater. Ät efter behag.
  • Nötter. Innehåller mycket fett men kan också innehålla en del kolhydrater. Lite olika beroende på nötsort.
  • Frukt. Frukt är gott och innehåller en hel del nyttiga vitaminer. Tyvärr är ofta sockerhalten hög i många frukter. Passa dig särskilt för torkad frukt. Någon frukt om dagen går oftast bra.
  • Vete- och havrekli. Innehåller fibrer som egentligen är en typ av kolhydrat. Fibrer tas dock inte upp i någon större utsträckning av människokroppen och har en viktig roll i tarmfunktionen.
 

Försök att avstå ifrån:

  • Socker. För att följa LCHF bör man helt avstå från godis, kakor och bakelser. Socker ingår i många varor utan att man kanske direkt tänker på det. Kolla förpackningen!
  • Potatis. Potatis är faktiskt en snabb kolhydrat som fort höjer blodsockernivån. Detsamma gäller givetvis potatisbaserade produkter som chips och pommes frites.
  • Pasta. Pasta består till största delen av stärkelser, med andra ord sammansatt socker.
  • Ris. Ris är precis som pasta uppbyggt av kolhydrater. Passa dig framför allt för vitt snabbris.
  • Margarin. Byt ut margarinet mot smör!
  • Mjöl. Mycket av det vi äter innehåller mjöl som är rikt på kolhydrater. Tänk på att bröd är en mjölprodukt!
  • Majs. Det kanske man inte tänker på men majs är fullt av socker. Slut med corn flakes och popcorn.
  • Saft och läsk. Båda dessa dryckesprodukter innehåller ofta mängder med socker.
 
Källa: www.lchf-kost.se
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Jag har gått ner 1½ -2 kg men senaste veckan har jag i princip stått still. Kan bero på att jag inte rört mig lika mycket som första veckan men då tog jag ut mig så jag blev helt knäckt och har avsiktligt tagit det lugnare nu. Jag äter dessutom en del nötter, kanske måste dra ner på dem lite. Läste även någonstans att kvinnor har svårare att tappa vikt om vi äter mycket mejeriprodukter. Jag äter turkisk yogurth nästan varje frukost och antar att det är något jag får dra ner på. Plus att jag sötar den med honung och det innehåller kollisar. Frukosten är den svåraste måltiden tycker jag för jag är för lat att ställa mig och göra omelett tex. Får se till att koka ägg på kvällen så kan jag äta 2 kokta ägg på morgonen, det är ju mättande men jag tror att jag kommer tröttna på det i längden och man vill ju hitta något som fungerar för en. Kanske ägg på veckorna och yogurth på helgerna. Ja vi får väl se hur det blir men jag tycker att lunch och middag går bra, maten blir så mycket godare när den innehåller fetare mejeriprodukter och så blir man mätt.
2 veckor har jag ätit lchf men kanske inte 100% strikt då med tanke på honungen men inget bröd, inget godis osv Jag är väldigt stolt att jag lyckats hålla mig från skiten i 2 veckor :-D
 
Nä nu är det dags att kicka igång denna måndag med lite tvätt och städ. Hoppas ni har fått en bra start och känner er utvilade efter den gångna helgen :-)

 

 

Taggar: LCHF;

Kommentarer :

#1: Sofia

Härligt jobbat och tänk att det på långsikt kommer att synas!
Kramisar

skriven
#2: Glamourwannabe - med huset fullt av grabbar.

Vad duktigt du är som ändå fixat det så bra så här långt!

Kramar

skriven

Kommentera inlägget här :