Tacopaj lchf

Igår gjorde jag den här tacopajen för första gången. Oj så god den var, kommer bli en storfavorit här hemma så jag tänkte att jag skulle dela med mig av receptet. Pajdegen är himla god, enligt mig godare än vanlig sådan gjord på mjöl. Tyvärr glömde jag fota pajen så det blir ett recept utan bild.

 

PAJDEG:

3 dl mandelmjöl

1msk fiberhusk

1/2 dl sesamfrön

lite salt

40 g smör

1 ägg

Sätt ugnen på 200 grader

Mixa madelmjöl, fiberhusk, sesamfrön i en matberedare,

tillsätt övriga ingredienser och kör till en deg.

Låt vila i kylskåp en stund.

Tryck ut degen i en pajform, grädda den i ca 8 min.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

  • 500 g nötfärs
  • 4 dl riven ost
  • 2 dl créme fraiche
  • 1 dl grädde
  • 10 st coctail tomater
  • tacokrydda (egengjord)
Stek färsen och blanda i kryddor. Rör ihop creme fraiche och grädde. Lägg färsen på det gräddade pajskalet, häll över gräddblandningen, coctailtomater och sist riven ost.
I ugnen ca 15-20 minuter.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Tacokrydda som räcker till ca 500 gram färs:
 
  • 1,5 tsk salt
  • 2 tsk chilipulver
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk vitlökspulver
  • 1 tsk lökpulver
  • 1 tsk spiskummin
  • 2 krm cayennepeppar
 
 

Kommentera inlägget här :