Chokladtryffeltårta

150 gram smör/margarin
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 ägg
2 dl vetemjöl
 
1. Smält smöret och rör ner socker, vaniljsocker och kakao.
2. Rör ner ett ägg i taget
3. Rör sist i mjölet
 
Smörj och bröa en form med avtagbar kant (jag använder alltid kokos) och häll över smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen max 20 min i 175 grader (den ska vara lite lös)
Låt svalna och ställ i kylen minst 1 timme.
Servera med grädde eller vaniljglass och kanske goda jordgubbar eller hallon till.
 
Lätt som en plätt, det svåraste är att låta bli att smaka av den innan den blivit kall ;-)
 
 
Vi hade varken grädde eller glass hemma så jag pimpade den med lite florsocker, vilket är ganska onödigt då den är rejält söt i sig själv men vad gör man inte för att det ska se lite bättre ut :-P
Taggar: chokladtryffeltårta, dessert, efterrätt, kladdkaka, recept;

Kommentarer :

#1: madelein - sexbarnsmamma

Haha nä det var lite chockerande att få det över sig när skåpet öppnades :P

Svar: hehe, kan tänka mig det, snopet liksom :-P
Louise

skriven
#2: bara anna

Den ser supergod ut, hade inte varit så dumt att ha en sån bit nu.

Vilken söt liten Fanny! Vad är det för ras?

Svar: Hon är en blandning mellan 75% jack russel och 25% tax men ser ut som en tax och är taxig i sitt sätt, inte alls som en jack russel (tack och lov haha) :-)
Louise

skriven
#3: Veronica Jakobsson

Haha nu såg jag receptet:) Tackar!!

skriven
#4: madelein - sexbarnsmamma

Kul att du vill vara med :-) Ha en fin söndag!!
Tack för dina snälla ord med :-)

skriven
#5: Melody

Här hittade jag en ny blogg!
En sådan där ljusbollslinga skulle passa mig också.
Haft en ljusslinga med stjärnor nu i min steghylla, men den tog jag bort med julsakerna. Det blev så mörkt och tomt efter de här veckorna med ljus vid hyllan.
Ha det gott!
Melodys matte

Svar: Vilken fin liten Melody, mina små vovar hade nog gärna busat med henne hihi :-P

Louise

skriven

Kommentera inlägget här :